E-postadress


Lösenord




  

Storstad Linköping är en oberoende intressegrupp och ett öppet nätverk. Alla som har ett intresse för Linköpings utveckling är välkomna som medlemmar. Vårt forum är öppet för saklig debatt och direkt kritik.

Bli medlem nu



Diskussionsforum
Artikelarkiv
Krönikor
Förslag
Kritik
Notiser
Reportage
Linköpingsprojekt
Kartvy
Om Storstad Linköping
Vanliga frågor
Kontakta oss
Externa länkar
Om cookies



Senaste diskussionerna


Ny simhall

Senaste inlägget av Rasmus Öhrstig Bratt igår kl 14:57


Tekniska Verkens kraftvärmeverk ska rivas!

Senaste inlägget av Robin Andersson den 16 apr 2014 kl 10:29


Förtätning i yttreinnerstaden

Senaste inlägget av Carl R den 11 apr 2014 kl 08:50


Broalternativet och förbifarten

Senaste inlägget av Sune Sandström den 4 apr 2014 kl 11:20


Folkungavallen

Senaste inlägget av Sune Sandström den 28 mar 2014 kl 22:35




Storstad Linköping argumenterar för Linköpings urbana utveckling, för en större livfullare innerstad och en utvidgad stadskärna som är kulturellt och kommersiellt betydligt starkare än dagens.

Vi vill att Linköping byggs till en tät, koncentrerad och gedigen stad. Att utglesningen upphör och att man slutar bygga rena bostadsområden i tätortens utkanter. Vi vill att man istället satsar på den verkliga staden!

Principen vi stödjer för utbyggnaden är den sammanhängande kvartersstaden. Vi tillåter dessutom ordentliga höghus i kvarteren, både för kontor och för bostäder.

Vi vill även föra estetiska värden tillbaka in i staden. Det gäller att bygga den attraktiva staden med ett tilltalande stadsrum och snygg arkitektur.

Läs mer om Storstad Linköping



Dela |

Flygbuller


Tillbaka till diskussionstrådarna

Linköping är enda staden i landet som har två fygplatser där det flygs Gripen. Bullret från planen överskrider under mycket korta stunder vid start och landning maxvärdet på 70 db. Bullermattorna utritade på stadskartan visar svårigheten att förtäta och bygga ut staden. Naturvårdsverket skriver i sina riktvärden att det inte bör förekomma enstaka bullertoppar utomhus vid bostäder på mer än 70 decibel. Boverket, däremot säger att man inte längre ska tillämpa riktvärdet för "maxbuller" från flyg och i stället låta genomsnittliga bullernivåer över tiden vara avgörande. Linköpings kommun har bokat möte med miljöministern för att få klarhet i problemet. Se artikel i dagens Corren om en liten delseger. http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/forsta-bullerdomen---fordel-kommunen-5959746-artikel.aspx

Skrivet av Roger Hellström den 10 mars 2012 kl 14:43

Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Förhoppningsvis kan man komma runt lagstiftningen i Linköpings särskilda fall.

Skrivet av Amin Shahsavar den 12 mars 2012 kl 14:46

Ännu en liten delseger!
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/flygbuller-stoppar-inte-bebyggelse-5988253-artikel.aspx


Skrivet av Roger Hellström den 9 april 2012 kl 17:21

Ja, det är dags att staten tar tag i detta och reder ut alla tveksamheter mellan myndigheter. Då blir det förhoppningsvis tyst på Saab - alltså på deras överklaganden.

Skrivet av Hans Stålner den 10 april 2012 kl 17:22

Ett relaterat inlägg från SKL (inte det kriminaltekniska), där punkt 4 handlar om just buller.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa-kan-fler-bostader-byggas_7315103.svd

Jag håller med om att alla 6 punkterna behövs för att förenkla och snabba upp bostadsbyggandet.

(egentligen borde detta inlägg legat under någon annan rubrik, men hittade ingen lämplig då de flesta handlar specifikt om Linköping)


Skrivet av Andreas Johansson den 2 juli 2012 kl 09:59

Jag skulle vilja föreslå att "ett levande stadsliv" bör bli ett av Statens allra viktigaste riksintressen!

Inget är väl viktigare än fungerande ,välmående städer? Utan städerna skulle inte Sverige vara ett kunskapsland eller ett högteknologiskt land. Allt hänger på att attrahera människor att mötas och froda idéer i olika formella och informella sammanhang. På universitet, i affärsmöten eller i kön i mataffären.


Skrivet av Robin Andersson den 2 juli 2012 kl 20:53

Tummen upp från mig för det förslaget, Robin! Statens/landets/nationens ekonomi bygger på detta! De medelstora städerna borde utvecklas till mindre storstäder - och här måste staten hjälpa till, t.ex. med utbyggnad av spårvagnstrafik.

Skrivet av Hans Stålner den 3 juli 2012 kl 11:22

Saab slutar överklaga! Eller ja, tills vidare och endast för byggnationer som ligger väster om Stångån. Men det är ett steg i rätt riktning.

Läs mer på:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/saab-slutar-att-overklaga-6175486-artikel.aspx


Skrivet av Andreas Johansson den 3 oktober 2012 kl 10:00

Det är definitivt ett steg i rätt riktning.

Samtidigt så ligger ju ansvaret på staten att reda upp röran. Jag har full förståelse för att SAAB ser efter sina förutsättningar för existens.


Skrivet av Robin Andersson den 3 oktober 2012 kl 10:29

Bra. Saab har ju varit rabiata med sina överklaganden. Helt i onödan!

"Jag har full förståelse för att SAAB ser efter sina förutsättningar för existens".

Robin: det har jag också, men lösningen för dem är att finna nya lösningar, förhandla med staten/regeringen/kommunen, lägga sina resurser på en utveckling av landningsbana och område osv. Inte att i blindo överklaga kommunala beslut.

Saab sitter i statens båt och nu när man ska satsa 90 miljarder på en uppgradering av JAS Gripen så borde det ingå satsningar på infrastruktur, inte bara på själva flygplanet! Ett företag kan inte få hindra en stads utveckling, på vilken sida om en å spelar ingen roll.


Skrivet av Hans Stålner den 3 oktober 2012 kl 19:07 - Uppdaterat den 3 oktober 2012 kl 19:09


Sida
1
Norton 360